FAQ: Veelgestelde vragen

  • Clearwire Belgium is b•lite geworden. Wat verandert dit voor mij als klant?

    Clearwire Belgium is b•lite Telecom bvba geworden.

    Op het vlak van contracten verandert er absoluut niets. In de nabije toekomst zal  b•lite u de mogelijkheid bieden om thuis te surfen, te telefoneren en tv te kijken in HD, en dat zonder lastige kabels! Dit hebben we te danken aan 4G, de nieuwe mobiele norm waarvoor b•lite een licentie heeft in België.

    4G is synoniem met supersnel, draadloos internet, bij u thuis of overal elders. Met 4G van b•lite wordt mobiel internet even snel als vast internet en bent u bovendien niet langer aan één plek gebonden. Een fantastische (r)evolutie!

    Internet, telefonie en HD-televisie worden eindelijk betaalbaar en gebruiksvriendelijk, zonder beperkingen.

    Wanneer? Bezorg ons uw e-mailadres en we brengen u als eerste op de hoogte van dit nieuwe aanbod van b•lite. Bij de lancering van 4G zal b•lite u informeren over zijn nieuwe producten en tarieven. Vanaf dat moment kunnen we, met uw goedvinden, de bepalingen van uw contract aanpassen.
  • Wanneer zal b•lite 4G aanbieden?

    Thuis surfen, telefoneren en digitaal tv kijken in HD, zonder gedoe met kabels? Supersnel en betaalbaar? Het kan dankzij 4G, de nieuwste mobiele internetstandaard waarvoor b•lite een licentie in België heeft.

    4G van b•lite staat voor supersnel, draadloos internet, bij u thuis of overal elders. Met 4G van b•lite wordt mobiel internet even snel als vast internet, maar u bent niet meer gebonden aan één locatie. Een revolutie!

    Internet, telefonie en HD-televisie worden eindelijk betaalbaar en gebruiksvriendelijk, zonder beperkingen.

    Wanneer? Laat uw mailadres hier achter, en u kent als eerste alle details van het nieuwe b•lite 4G-aanbod.
  • Hoe start ik mijn b•lite verbinding?
    Eenvoud siert! Eens je gekozen hebt welk abonnement het best bij je past, start je b•lite zelf in een paar minuten op. Je hoeft geen software te downloaden, en er hoeft geen technieker langs te komen. b•lite maakt de toegang tot internet eenvoudig.
  • Wat doe ik indien ik geen internet verbinding tot stand kan brengen?

    Optie 1: Je computer is rechtsreeks met je b•lite modem verbonden.

    • Herstart de modem door de stekker eventjes van het contact te verwijderen. Sluit de stekker terug op de stroom aan en wacht tot je een bruikbaar signaal gevonden hebt.
    • Herstart de computer.
    • Kijk na of de LAN-Verbinding van je PC of MAC actief staat.

    Voorwaarde is dat je de lokale netwerkverbinding hebt geconfigureerd voor dynamische IP adressen en dat DNS op automatisch staat.

    Optie 2: Je gebruikt een router of een draadloze router

    • Schakel je computer uit.
    • Schakel de modem uit en vervolgens weer aan.
    • Doe hetzelfde met je (draadloze) router
    • Herstart je computer

    Optie 3: softwareproblemen (firewall, antivirus, MSN)

    • Bepaalde versies van Norton© anti-virus blokkeren b•lite internetadressen. Het volstaat om bij de eerste aansluiting de “autoprotect” functie uit te schakelen, dit tot je internettoegang hebt. Nadien kan je deze beveiliging weer inschakelen, Norton zal de IP adressen in de toekomst toelaten.
  • Wat betekenen de LEDs op mijn modem?

    De LEDs geven de signaalsterkte weer. Er moeten minstens twee LEDs branden om aangenaam te kunnen surfen. De LEDs hebben niets te maken met je surfsnelheid.

    Afhankelijk van de oriëntatie van de modem ten opzichte van de gebruiker knipperen de LEDs van links naar rechts of van rechts naar links. Betekenis van de LEDs:

    legend
    1. Licht uit; 2. Licht aan; 3. Licht knippert traag; 4. Licht knippert snel

    Geen elektriciteit voor de modem.

    Controleer de verbinding onderaan de modem.

    Controleer de AC adapter.

    Controleer het stopcontact voor de elektriciteit.

    empty

    Geen verbinding tussen de Ethernet kaart in de PC en de modem.

    De LEDs van de modem knipperen snel als er elektriciteit is, maar de PC niet aan staat of verbonden is

    all-bliking

    Scannen (zoeken)

    Tijdens het zoeken bewegen de LEDs van links naar rechts. Dit geeft aan dat de modem het signaal gevonden heeft. De LEDs zullen ook op dezelfde manier bewegen wanneer de modem geen toegang heeft. Een geweigerde modem zal eerst traag knipperen en dan beginnen met scannen.

    De modem zal zoeken naar het beste signaal. Probeer de modem op een andere plaats te zetten.

    searching

    De modem heeft een signaal gevonden maar wacht nog op de activatie van het systeem.

    Dit duurt maar enkele seconden. De provider kan de modem gedeactiveerd hebben in de database.

    slow_blinking

    Normale toestand.

    Huidige signaalsterkte is aangeduid door het aantal actieve LED's. De datadoorstroom is niet afhankelijk van het aantal actieve LED's op je modem.

    max_reception

    Dit is niet ongewoon.

    Het door de modem ontvangen signaal kan reflecteren en beïnvloed worden door het terrein, gebouwen, bewegende objecten. De datadoorstroom zal niet verminderen als er minder LED's actief zijn.

    normal_reception

    overview

    1 en 5 aan
    Laagspanning – breng modem terug voor reparatie.

    2, 3, 4 aan
    Hoogspanning – breng modem terug voor reparatie.

    1, 2, 4, 5 aan en 3 knippert
    Normale operatie.

    1 en 5 en 2, 3, 4 schommelen
    De modem is oververhit, schakel hem uit en laat afkoelen.

  • Wat moet ik doen indien ik bepaalde webpagina’s niet kan openen?
    Waarschijnlijk staat het beveiligingsniveau van je firewall te hoog. Het beveiligingsniveau verlagen kan het probleem snel en eenvoudig oplossen. De instellingen vind je in je ‘control panel’.
  • Hoe gebruik ik mijn b•lite verbinding op meer dan één plaats?

    Je kan je b•lite modem overal in België gebruiken, op voorwaarde dat er een bruikbaar b•lite signaal voor handen is. Momenteel kan je surfen in Brussel, Gent, Leuven, Aalst, Mont Saint Guibert….

    Indien je b•lite op verschillende plaatsen in je huis wil gebruiken kan je opteren voor een draadloze router. Daarmee kan je internet van b•lite dan draadloos in het hele huis gebruiken.

  • Is b•lite net zo betrouwbaar als een tv kabel of telefoonaansluiting?

    Absoluut, b•lite is even betrouwbaar als een kabel of telefoonaansluiting.

  • Hoe optimaliseer ik het signaal van mijn b•lite modem?

    Eens je in je huis de kamer met het beste b•lite signaal gevonden hebt plaats je best de modem aan het raam, met het b•lite-logo naar binnen toe gericht. Draai de modem naar links en rechts tot je het sterkste signaal ontvangt. De LEDs op de modem geven de signaalsterkte weer.
    Onduidelijk? Neem contact op met onze helpdesk 059 77 00 65

  • Kan ik mijn b•lite connectie delen via Wi-Fi?

    Ja, dat kan, maar u hebt daarvoor een Wi-Fi router nodig. Die draadloze router verbindt u met uw b•lite modem. Uw smartphone, tablet of computer(s) kunnen dan overal in huis via Wi-Fi draadloos contact leggen met de draadloze router, en op die manier ook met b•lite internet.  Draadloze routers zijn te koop in elke computerwinkel.

  • Hoe veilig is mijn b•lite verbinding? Is deze veiliger dan Wi-Fi?

    b•lite gebruikt de draadloze “OFDM transmissie protocol” technologie, die een standaard gebruikt die veilige draadloze data transmissie garandeert.

    Wi-Fi werkt zonder licenties op 2,4 Ghz frequentie, die kwetsbaar zijn voor scanning en interceptie. b•lite werkt met een licentie op 3,5 Ghz frequentie. Frequentie licenties en OFDM maken hiervan een heel veilige verbinding.

  • Hoe werkt onze technologie?

    b•lite gebruikt de meest moderne draadloze technologie om signalen te verzenden van en naar je b•lite modem. Dit gebeurt op gelicenseerde beveiligde frequenties. In feite kan je de werking het best vergelijken met de werking van een GSM netwerk: vervang gewoon de GSM door een b•lite modem en het belsignaal door een internetsignaal.

  • Hoe mobiel is het internet van b•lite?
    Om te genieten van internet van b•lite, hoeft u enkel de b•lite modem te verbinden met uw computer, en de stekker van de modem in het stopcontact te stoppen. Verhuist u? Neem de modem dan gewoon mee, en stop hem in het stopcontact van uw nieuwe woonst. De voorwaarde is wel dat uw nieuwe woonst in een gebied ligt waar b•lite actief is.
  • Kan ik mijn b•lite connectie met andere computers delen? Zal dit de verbinding vertragen of mijn kosten verhogen?

    Indien u beschikt over een router kunnen verschillende gebruikers tegelijkertijd en zonder kwaliteitsverlies dezelfde b•lite modem gebruiken. Iedereen zal over dezelfde snelheid beschikken. De enige kost is de aanschaf van de router zelf. Een draadloze router is duurder dan een gewone router.

  • Wat moet ik doen als mijn computer zich in een kamer bevindt waar het signaal niet optimaal is?

    Plaats je b•lite modem op de plaats met het beste signaal en verspreid dit signaal met behulp van een Wi-Fi router.

  • Welk type computer heb ik nodig? Welke systeemvereisten heb ik nodig om b•lite te gebruiken?

    b•lite is compatibel met PC’s en Mac’s op voorwaarde dat ze beschikken over een netwerkkaart.

  • Wat moet ik doen indien ik een probleem ondervind met mijn b•lite modem?

    Contacteer onze klantendienst: 059 77 00 65

  • Hoe configureer ik mijn b•lite e-mail?

    Ik wil b•lite e-mails versturen en verzenden:

    • Inkomende e-mail server: pop.blite.be
    • Uitgaande e-mail server: relay.blite.be
    • Je kan je e-mails ook lezen en versturen via http://webmail.blite.be

     

    Ik wil b•lite e-mails versturen en ontvangen terwijl ik verbonden ben met een ander netwerk dan het b•lite netwerk:

    • Inkomende e-mail server: pop.blite.be
    • Uitgaande e-mail server: gebruik uitgaande e-mail server van de ISP waarop je verbonden bent. Meestal is dit smtp.ISP-naam.be/com, of out.ISP-naam.be, of relay.ISP-naam.be.
    • Je kan je e-mails ook lezen en versturen via http://webmail.blite.be

     

    Ik wil andere e-mailadressen gebruiken dan die eindigend op @blite.be (maar ik surf wel op mijn b•lite netwerk):

    • Inkomende e-mail server: gebruik de inkomende e-mail server van je e-mail provider. Meestal is dit pop.isp-naam.be/com of “in” als prefix
    • Uitgaande e-mail server: relay.blite.be
  • Hoe krijg ik toegang tot "my b•lite" and mijn Webmail?

    Je login is het mailadres dat je opgaf tijdens de activering van je b•lite account. Het paswoord koos je zelf tijdens de installatie thuis. Contacteer onze klantendienst indien u dit vergeten bent.

  • Wat kan ik doen met “my b•lite”?
    • Facturen raadplegen
    • Je diensten raadplegen
    • Volumeverbruik
    • Aanpassen van je login & wachtwoord
    • Producten bijkopen
    • E-mailen naar de klantendienst
    • Je e-mail beheren
  • Wat kan je doen met uw Webmail?
    • E-mail aliassen aanmaken en verwijderen
    • E-mail van je b•lite e-mailbox doorsturen
  • Wat kan mijn b•lite signaal verstoren?

    Eerst en vooral moet je er zeker van zijn dat b•lite beschikbaar is op de plaats waar je je modem tracht te gebruiken.

    Objecten die zich bevinden tussen de zendmast en je b•lite modem kunnen je signaal verstoren. Het is zeldzaam maar mogelijk dat je je binnen het bereik bevindt en geen (goed) signaal ontvangt omwille van ongewone topografie of onvoorziene omstandigheden.

  • Is er bij b•lite sprake van een downloadlimiet?

    Zolang je je houdt aan het fair-use principe zijn er geen grenzen.

  • In welke steden is b•lite aanwezig?
    Het netwerk van b•lite biedt Internet in Brussel, Gent, Leuven en Aalst.
  • Wanneer zal b•lite actief zijn in mijn regio?

    Binnenkort! b•lite werkt continu aan de uitbreiding van zijn netwerk.

  • Ik heb mijn factuur niet betaald, en nu is mijn internetverbinding afgesloten. Wat moet ik doen?
    b•lite biedt u verschillende betaalmogelijkheden. U kunt uw factuur betalen via een overschrijving bij de bank, via een van onze verdelers, of online. Stuur het bewijs dat u betaalt heeft per fax naar 059 77 00 66, of via het contactformulier op de website (kijk bij “Contact”). Zo kunnen we ervoor zorgen dat uw internetverbinding van b•lite zo snel mogelijk weer actief is.
  • U heeft een nieuwe promotie gezien. Kan u hiervan genieten en zo ja, tegen welke voorwaarden?

    b•lite geeft u de kans om te genieten van zijn beste aanbiedingen.

    U kunt van nieuwe promoties genieten van zodra de periode van 6 maanden na de inwerkingtreding van uw contract is verstreken.

    Tijdens uw contract kunt u kiezen voor een product dat beter bij u past, maar u kunt niet genieten van de promoties van het moment.

    Nuttige links:

    • Bel ons: 059 77 00 65

    • Stuur een fax: 059 77 00 66

    • Of stuur een e-mail via onze contact box

  • U wenst uw abonnement door te geven aan een vriend. Wat moet u doen?

    Bij b•lite noemen we dit een HANDOVER.

    U wil uw abonnement opzeggen maar geen opzeggingskosten betalen? Dat is mogelijk bij b•lite! Het is bijzonder eenvoudig: als u iemand vindt die uw aansluiting wil overnemen, hoeft u niets te betalen. Bovendien bieden we de nieuwe klant een gratis activering (een contract van minimum 6 maanden). En zo is iedereen tevreden!

  • Uw verbinding is te traag. Wat kunt u hieraan doen?

    Het spijt ons te vernemen dat u niet helemaal tevreden bent over uw verbindingssnelheid. Hier vindt u enkele maatregelen die u kunt nemen om de snelheid te verhogen.

    Druk de toets F8 in zodra uw computer opstart. Zo komt u bij de geavanceerde opstartopties terecht. Op dit scherm vindt u een lijst met opties. Kies ‘Veilige modus met netwerkmogelijkheden’ met de pijltjes van uw toetsenbord.

    Zodra de sessie is opgestart, gaat u naar de site www.speedtest.net. Klik op ‘Begin Test’ en noteer het resultaat dat u verkrijgt als download- en uploadsnelheid.

    Herstart uw computer, ga naar dezelfde site en doe de test opnieuw. Noteer de resultaten.  Op deze manier kunt u ze ons daarna bezorgen, mocht het nodig zijn.

    Als u een router gebruikt, moet u nagaan of deze beschermd is met een paswoord. Als deze beveiliging ontbreekt, kunnen personen in uw buurt inloggen op uw router en de snelheid van uw verbinding vertragen.

    We adviseren u ook om een volledige scan van uw computer te doen om eventuele virussen of spyware op te sporen die aan de oorsprong van het probleem kunnen liggen.

    Vergeet ook niet dat peer-to-peer software zoals downloadsoftware of programma’s zoals Skype uw verbinding aanzienlijk vertragen. b•lite biedt geen ondersteuning van problemen die met downloaden te maken hebben.

    Bezorg ons, als u al deze stappen hebt doorlopen, de resultaten van uw testen, zodat we deze kunnen doorspelen aan ons technisch team.

    Heeft u nog andere vragen? Aarzel niet en contacteer onze klantendienst op het nummer 059 77 00 65
  • Wat moet u doen als u verhuist naar een zone die niet gedekt is door het b•lite-netwerk?

    Als u verhuist naar een zone die niet gedekt is door het b•lite-netwerk voor het einde van de eerste zes maanden na de inwerkingtreding van uw contract, zult u ons een schadevergoeding moeten betalen voor de contractbreuk. Deze komt overeen met de abonnementskosten die u nog verschuldigd bent tot het einde van de periode van zes maanden.

    U heeft ook de mogelijkheid om uw contract over te laten, dat wil zeggen, om iemand te vinden die uw verbinding kan overnemen.

    Wij noemen dit een HANDOVER. U hoeft dan geen opzeggingskosten te betalen en de nieuwe klant hoeft geen activeringskosten te betalen (een contract van minimum 6 maanden).

    Gelieve, als u overweegt om te annuleren, de vraag over een annulering voor het einde van het contract te raadplegen.

  • Uw b•lite-contract is afgelopen. Wat moet u doen om het te verlengen?

    Bedankt voor uw vertrouwen!

    Uw b•lite-contract is bijna afgelopen en u wil het graag verlengen?

    De nieuwe telecomwet voorziet geen automatische verlenging van het contract meer. Vanaf nu volstaat het dat u ons via schriftelijke weg op de hoogte brengt(e-mail/fax/brief); we behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk.

    Bent u geïnteresseerd in onze nieuwe promoties en wil u ervan genieten? Vergeet dan niet dat b•lite u deze mogelijkheid biedt! Contacteer hiervoor onze klantendienst per telefoon (059 77 00 65) of via onze website.

  • Hoe kan u uw b•lite-abonnement opzeggen voor het einde van uw contract?

    Wil u uw contract met b•lite opzeggen? Gelieve ons dan via schriftelijke weg (e-mail/fax/brief) te verwittigen; we behandelen uw aanvraag zo snel mogelijk. Volgens de nieuwe telecomwet bent u gebonden aan uw contract met b•lite voor een periode van 6 maanden. Als u uw contract wil opzeggen voor het einde van deze periode, zult u opzeggingskosten moeten betalen die overeenstemmen met het aantal overblijvende maanden, net als uw openstaande facturen. De klantendienst van b•lite zal u vervolgens laten weten naar welk adres u uw modem moet terugsturen om het afsluiten van uw account te valideren.

    Voorbeeld: als u uw contract na twee maanden wil opzeggen, zult u opzeggingskosten moeten betalen voor de vier resterende maanden, volgens de voorwaarden van uw contract.

  • Hoe moet u uw b•lite-abonnement opzeggen op het einde van uw contract?

    Als uw contract bijna ten einde loopt, rekenen we u geen annuleringskosten aan. Ga toch even na of u alle openstaande facturen hebt betaald. Contacteer ons vervolgens en we bezorgen u het adres om uw modem terug te sturen. Deze is, zoals u wel weet, eigendom van b•lite.

    Nuttige links:

    • Bel ons: 059 77 00 65

    • Stuur een fax: 059 77 00 66

    • Of stuur ons een e-mail via onze contact box

  • Hoe kan u uw modem terugsturen en naar welk adres?

     

    Gelieve uw modem via bpost of Kiala te sturen bij: b-lite, Gulledelle 92, 1200 Brussel.
    Gelieve dus niet te komen op dit adres als er niemand is om u te helpen en verwelkomen.

    Gelieve uw modem via bpost of Kiala to sturen bij:b-lite, Fortstraat 27E, 8400 Oostende. Gelieve dus niet te komen op dit adres als er niemand is om u te helpen en verwelkomen.

    Opgelet, zorg er wel voor dat u de modem verstuurt samen met de oplader/adapter en de Ethernetkabel, maar geen andere kabels…

    De verzending kost ongeveer 5€. Hou het verzendingsbewijs zorgvuldig bij.